Dziś jest 11.12.2018, imieniny: Damazego, Waldemara, Daniela.

14 listopada nasza klasa (czyli maturzyści z III A) wybrała się na wycieczkę przedmiotową do Krakowa, którą zorganizowała polonistka pani Barbara Gąsior.
Głównym celem był spacer szlakiem młodopolskim. Idąc ulicą Floriańską, zatrzymaliśmy się koło kawiarni "Jama Michalikowa", a następnie udaliśmy się do Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach.

Szlakiem Wyspiańskiego i nie tylko w Krakowie

Mieliśmy okazję wcielić się przez chwilę w profesjonalnych przewodników, ponieważ każdy z nas przygotował wcześniej informacje o konkretnym obrazie czy rzeźbie. Widzieliśmy m.in. takie obrazy, jak: "Portret króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym" Marcello Bacciarellego, "Bitwę pod Samosierrą" i rzeźbę "Napoleon na koniu" Piotra Michałowskiego, "Śmierć Ellenai" Jacka Malczewskiego, "Czwórkę" Józefa Chełmońskiego, "Powiśle"  i "Święto trąbek" Aleksandra Gierymskiego, "Pochodnie Nerona" Henryka Siemiradzkiego, "Szał uniesień" Władysława Podkowińskiego oraz "Wernyhorę" i "Hołd pruski" Jana Matejki. Wszyscy poradziliśmy sobie świetnie w roli przewodników. Następnie udaliśmy się do najbardziej popularnego zabytku byłej stolicy Polski, czyli Kościoła Mariackiego. Mogliśmy nie tylko podziwiać dzieło mistrza Wita Stwosza, ale wyobrazić sobie głównych bohaterów dramatu S. Wyspiańskiego, biorących ślub w jednej z kaplic. Potem zwiedziliśmy bazylikę św. Franciszka z Asyżu, w której zwróciliśmy uwagę na  polichromię i witraże Stanisława Wyspiańskiego, m.in. "Bóg Ojciec - Stań się", obrazy Drogi Krzyżowej wg Józefa Mehoffera, kopię Całunu Turyńskiego oraz relikwiarze błogosławionych franciszkańskich męczenników z Peru. Ostatnim punktem naszej wycieczki była wizyta w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego, w którym można zwiedzać wystawę poświęconą życiu i twórczości Stanisława Wyspiańskiego. Tym razem pani przewodnik nie tylko oprowadzała nas po wystawie i przekazywała ciekawe informacje, ale też dała nam szansę, byśmy wykazali się wiedzą, rozwiązując różne zadania. Wyspiański zrobił na nas wielkie wrażenie, ponieważ był wszechstronnym artystą. Dowiedzieliśmy się, że był poetą, malarzem, architektem, projektantem szaty graficznej książek, scenografii czy nawet mebli. Często malował dzieci w codziennych sytuacjach, np. kiedy śpią lub się bawią; najczęściej przedstawiał swoją córkę Helenkę. Zobaczyliśmy szkic witrażu z kościoła franciszkanów przedstawiający Pana Boga stwarzającego świat i dowiedzieliśmy się, że podczas tworzenia tego dzieła Wyspiańskiemu pozował jego wuj, Kazimierz Stankiewicz. Na końcu zobaczyliśmy meble przez niego zaprojektowane, które jednak nie należą do najwygodniejszych.
Mimo że program naszej wycieczki był dosyć napięty, to jednak udało nam się go zrealizować. Była to dobra forma powtórzenia wiadomości przed maturą.

autor: Magdalena Mieczągłowska

03-12-2018

© 2017 Salezjański Zespół Szkół Publicznych. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Nasze Inicjatywy

Bliżej Salezjanów

• Salezjanie w Polsce
  • Inspektoria Św. Jacka Kraków